fredag 4. mars 2011

M————

Av:Kari G
Foto:Tore Ø. M
(M) har opplevd mye vondt i livet. – Men det vanskelige skal ikke ta meg, forsikrer 25-åringen.
 (—) Det er ikke alle mennesker som setter deg i umiddelbart godt humør. (M) gjør det med sin utstråling, varme og ikke minst toraderspill som fikk (—-) redaksjon til å klappe og smile i takt.

Mistet familien

(M) som opprinnelig er fra  (—) Sør-Amerika kom til  (—) i mai 2008. Han har en lang og vond historie bak seg. Som liten kom han bort fra familien sin i storbyen Medellin og havnet på barne- og fosterhjem før de fant moren hans igjen. Hun ønsket å adoptere ham bort.
– Hun tenkte riktig. Stor søskenflokk og mye fattigdom. Jeg bebreider henne ikke, sier (M) med stort alvor. Men i den tiden opplevde han mye smerte, mishandling, vold. Den første tiden i Norge, og han har bodd flere steder, ble heller ikke lett med mye mobbing og rasisme.

Ikke miste håpet

– Jeg har ikke hatt det godt, men mange har hatt det mye verre enn meg. Man må aldri miste håpet om at livet skal bedre seg. Det vanskelige må ikke ta deg. Ingen skal la seg tråkke ned, mener (M) som kom til Norge som 6-åring med boblende musikk og rytmer i blodet.
Torader, som han har flere av, har han spilt siden barnsben av, men (M) er musikalsk på flere måter, piano, trommer, gitar.
Han elsker alle sjangre musikk, danseband, hip hop, disco, folkemusikk, men toraderen er spesiell. På den spiller han polka, vals, masurka, reinlender. Også julemusikk.
– Det holder jeg på å lære meg nå, ivrer han. For (M) er i ferd med å sette sammen et program han skal reise rundt med, til skoler, kjøpesentre, eldresentre, julemarked. Til alle som vil høre og se han danse.

Fot for rekorder

– Jeg vil opptre så mye som mulig for å utvikle talentet mitt, sier (M) som har Michael Jackson som sitt store forbilde og en egen fot for rekorder.
Til nå har han satt norgesrekord i dans på 65 timer og i torader på 40 timer, noe som har gitt han kallenavn som (—)
I fjor deltok han i tv-programmet (—), men ble syk underveis. Han skal prøve seg igjen, også denne gang med torader og telemarksbunaden som han fikk låne av Husfliden i (—)i fjor.
– Det er jeg veldig takknemlig for, sier han med hånden på hjertet.
Og daglig leder på Husfliden Kjersti N hadde ingen betenkeligheter med utlånet.
– (M) innga tillit fra første stund, sier hun.
Midt i all den musikalske gleden har 25-åringen et budskap han vil fram med.
– Jeg vil fortelle om det som har holdt meg oppe, alt det vonde jeg har opplevd som kanskje kan hjelpe andre. Barn og unge som blir utsatt for mye smerte er det absolutt verste som kan skje, mener (M) som har sin gudstro å lene seg til.
Han har startet på en utdannelse innen kokk og servitør, men vet ikke hva han vil, derfor har han tatt en pause.
– Jeg liker å jobbe med eldre, barn og unge, men er usikker på hva jeg vil bli. Også er det musikken. Den har reddet meg og betyr absolutt mest. Det og en jente fra (et sted  i Telemark)

Ingen kommentarer:

Vårt Land

Vårt Land
Foto:VL

Norge Idag

Norge Idag
Foto:Norge Idag

Tv visjonnorge

Tv visjonnorge
Foto:Tv visjonnorge

P4,Lyden av Norge

P4,Lyden av Norge
Foto:P4

Dagbladet (2004)


Adoptivbarn med traumer blir ikke fanget opp


http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/08/402590.html


Av. Dagbladet


(NTB)

Aftenpostent 2004/2005

Adoptivbarn sviktes - havner i problemerhttp://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article824440.ece

Skjuler traumene

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article824438.ece

Av.Haakon E. Eliakssen

Adoptivbarn med traumer blir ikke fanget opp

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1067860.ece


Tønsbergs Blad

Aftenposten

Aftenposten
Foto:Aftenposten

VG

VG
Foto:Vg

Dagbladet

Dagbladet
Foto: Dagbladet

Nrk

Nrk
Foto:Nrk

Tv2

Tv2
Foto:Tv2

Porsgrunns Daglad

Porsgrunns Daglad
Foto:Pd

TA

TA
Foto:TA

Varden

Varden
Foto:Varden

HA

HA
Foto:HA