fredag 4. mars 2011

Knivtruet —————–

Foto: Fotograf/Vestfold











Mens travle folk på handletur passerte, ble S og K sji
kanert og truet med kniv av fire unggutter ved hovedinngangen til Sjøsiden kjøpesenter.

Den uhyggelige episoden fant sted på etter middagen lørdag 27. mai kort tid før senteret stengte. S  (16), K (17) og  (13) hadde litt før sittet på senterets kafé i underetasjen da fire unggutter kom bort til dem.
– De begynte å plage oss og kalte oss «nigger». Vi gikk etterhvert ut, og da kom de etter oss og fortsatte å plage oss, forteller S og KM, som er adoptert fra henholdsvis Sri Lanka og Colombia.
– Ute ved hovedinngangen begynte guttene å dytte K og meg, de lugget meg og spyttet meg i ansiktet, og så dro de opp en lommekniv og begynte å komme med knivspissen rett ved magen min, fortsetter S.
– Da ringte jeg til politiet med mobiltelefonen min. Men der sa de at de ikke kunne komme fordi de ikke hadde noen ledige folk å sende. Det synes jeg var dårlig, sier K, og S.

Redd

– Ja, jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kunne komme, det var jo alvorlig, og det skjedde rett ned i gata for politistasjonen, så det var ikke langt unna, skyter hun inn.
15-åringen ble i likhet med sine to venner svært redd da dette hendte, og lettelsen var derfor stor da hennes far klokken 18.00 kom kjørende for å hente henne.
– Da guttene så bilen hans, sluttet de med en gang. Men da jeg dro, gav de meg fingeren. Det er første gang noe slikt har skjedd med meg. Jeg har blitt mobbet, men jeg har aldri blitt truet med kniv før. Dessuten, det var jo ved hovedinngangen dette hendte, så det var folk som gikk ut og inn hele tiden og som så det som skjedde, men ingen gjorde noen ting. Det er noe av det som sjokkerte oss mest med dette, sier S.
– Dessuten er guttene som mobbet og truet oss bare i 12 års-alderen, jeg vet hvem de er, de går på barneskolen. Men de må stå til ansvar for det de har gjort, fremholder KM.

Mye rasisme

Han forteller at han har opplevd mye rasisme her i kommunen og i Horten.
– Jeg har opplevd rasistisk mobbing både på barneskolen og på ungdomsskolen, og har fått høre ting som «hvorfor reiser du ikke tilbake dit du kom fra», og jeg er blitt truet, sier KM.
Tenåringene håper den uhyggelige episoden på Sjøsiden kan få folk til å tenke og få øynene opp for rasismen som fortsatt finnes her i kommunen til tross for tiltak som er blitt iverksatt den senere tiden.
– Det går ikke an at det fortsetter slik som nå, slår de to ungdommene fast.

Ingen kommentarer:

Vårt Land

Vårt Land
Foto:VL

Norge Idag

Norge Idag
Foto:Norge Idag

Tv visjonnorge

Tv visjonnorge
Foto:Tv visjonnorge

P4,Lyden av Norge

P4,Lyden av Norge
Foto:P4

Dagbladet (2004)


Adoptivbarn med traumer blir ikke fanget opp


http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/08/402590.html


Av. Dagbladet


(NTB)

Aftenpostent 2004/2005

Adoptivbarn sviktes - havner i problemerhttp://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article824440.ece

Skjuler traumene

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article824438.ece

Av.Haakon E. Eliakssen

Adoptivbarn med traumer blir ikke fanget opp

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1067860.ece


Tønsbergs Blad

Aftenposten

Aftenposten
Foto:Aftenposten

VG

VG
Foto:Vg

Dagbladet

Dagbladet
Foto: Dagbladet

Nrk

Nrk
Foto:Nrk

Tv2

Tv2
Foto:Tv2

Porsgrunns Daglad

Porsgrunns Daglad
Foto:Pd

TA

TA
Foto:TA

Varden

Varden
Foto:Varden

HA

HA
Foto:HA